söndag 15 maj 2011

Åtteflicker och annat i maj månad



När min mamma var liten fick hon åtteflicker till fikat ibland. Och visst, med litet fantasi ser de nästan ut som åttor, bullarna som hennes mormor, i Tjällmo, bakade.Mamma bodde i Mjölby och ibland fick de åka med morbror Alvar till mormor långt borta i Tjällmo. 80km i timmen körde han. Tänk om mamma vetat att hennes framtida dotter skulle bosätta sig i ett av husen de susade förbi. Vilken tanke! Undrar förresten om inte Morbror Alvar var litet av en idol för mamma. Litet äventyrlig, var han. Födde upp blåräv i Vingåker. Och hade bil. Han gifte sig aldrig och fick inga barn. Vad jag vet.

Maj låter som vår. Njuta av allt i lugn o ro. Ack vad man bedrar sig. men nu är det ju föralldel inga föräldramöten och utvecklingssamtal. Den tiden spar man. Förr sprang man på så´nt varenda dag i maj, nästan. 
Ibland funderar jag på hur det skulle vara att bara ha en jordplätt stor som ett normalt sovrum. Inga djur. Plastblommor. Men, nej, det vill jag inte. Men man kan ta ledigt ett par da´r, kanske. Eller ett par timmar. Det gjorde jag i fredags. Vi åkte till Skänninge och tittade på träningen inför SM och NM i hästplöjning. Maffigt.

På bilden Roland Wirenborg, lärare på naturbruksgymnasiet på Kvinnersta, med hästarna Balder och Hedar (nordsvenska brukshästar).
Till slut bara måste jag visa de söta penséerna jag fått av Sara.

Nu tror jag absolut att jag tar en paus under vecka 20. Tiden räcker inte.
Men vi ses senare!

1 kommentar:

  1. Jättefina bilder och rolig berättelse... ta du din paus och lycka till i helgen! Kram Bettan

    SvaraRadera